دنيا سمير غانم تحتفل بـ “فاسوختها” مع صديقاتها

61
https://www.youtube.com/watch?v=A8c_JFerQlw
Published on 30 أكتوبر، 2016 by

 

عرض البرنامج الكوميدي SNL بالعربي فقرة بعنوان إسكتش “الفسوخة” – احتفال البنات بفسخ الخطوبة، ظهرت بها الفنانة دنيا سمير غانم – ضيفة هذه الحلقة من البرنامج – في دور فتاة فسخت خطبتها، وتحضر صديقاتها لمواساتها، لتكتشفن أنها بخير حال، وأنها تحضر لحفل “الفاسوخة”. تشرح دنيا لهن بعد ذلك معنى هذه الكلمة، وأسبابها، وتخبر صديقاتها بمكان إقامة الحفل.

موقف معكوس لأي فتاة تحلم بالخطوبة، قامت دنيا بدور فتاة تحتفل بفسخ خطوبتها من خطيبها السابق ويدعى أحمد، في احتفالية أسمتها بالـ«فسوخة»، على غرار الخطوبة .

وفي حوار مع صديقاتها قالت «غانم»: «أنا كويسة أهو في إيه، النهارده فسوختي، مش لما الناس بتتخطب بتعمل خطوبة، لما بنفسخ نعمل فسوخة، النهارده فسوختي على أحمد»، مطالبة إحدى صديقاتها بمشاركتها في تمزيق خطابات خطيبها السابق.

وبعدما وجهت لها إحدى صديقاتها سؤالًا قائلة: «ينفع نسمع عن فسوختك من بره، هي فسوختك دي كانت عن كره ولا صالونات؟»، أجابت «غانم»: «طبعًا عن كره، الموضوع كان طبيعي جدًا، أنا شتمته، لطشني بالقلم، مامي عرفت، فسخنا».

أما عن سؤال صديقاتها عن رأيها في خطيبها السابق، أضافت: «بصوا هو واطي، وبخيل، وأناني أوي، فيه كل الصفات اللي كل البنات تتمناها في فسيخها».

وفي سؤال جديد لصديقة أخرى لها قالت فيه: «وهتعملوا الفسوخة دي فين، يعني هو انتي هتتفسخي كل يوم؟»، ردت: «دي فسوخة خطوبة مش مستاهلة، عارفة لو طلاق أقولك نعملها في أوتيل، لكن عارفة احنا هنقلع دبل على الضيق كده في البيت وخلاص».

Category Tag

Add your comment

Your email address will not be published.